17/4/09

L'endeutament dels ajuntaments

Fa unes setmanes la premsa publicava l’endeutament dels ajuntaments dels municipis gironins. Les dates varen coincidir amb l’aprovació per part de l’equip de govern de l’Ajuntament del Port de la Selva del Pla econòmic i financer per fer front a la conjuntura econòmica que patim.

Per l’exercici del 2008, es liquidarà un pressupost amb romanent de tresoreria negatiu, que estarà a l’entorn dels 500.000 € . Que el romanent sigui negatiu vol dir que a 31 de desembre les despeses han estat superiors als ingressos. Això és fruït bàsicament de les importants inversions fetes els darrers tres anys: pavelló, asfaltat de carrers, obres dispensari, escola provisional, actuacions de seguretat a la carretera de Sant Pere de Rodes, ... actuacions que ha assumit directament l’ajuntament pràcticament sense subvencions. I sobretot aquest darrer any és resultat de la brutal caiguda dels ingressos en conceptes d’obres i plusvàlues, així respecte el 2007 es va liquidar un 45% menys de plusvàlues i un 60% menys d’obres, estem parlant de menys de 200.000 € recaptats. La participació del nostre Ajuntament en els fons europeus del programa INTERREG III, que ha comportat actuacions en el camp de la cultura i el patrimoni de primer ordre, també ha agreujat la situació, doncs l’Ajuntament encara té pendent de rebre poc més de dos-cents mil euros.

Tot plegat ha provocat que no ens ajustessim al compliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària, i en compliment del que disposa l’article 22 del Reial Decret Legislatiu 2/2007, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General d’Estabilitat Pressupostària, hem hagut de tramitar un Pla econòmic i financer de sanejament.

Aquest és un pla de sanejament econòmic i financer formulat per a un màxim de tres anys, i pel qual es planteja assolir l’objectiu d’estabilitat pressupostària per a l’exercici de 2.012 amb l’adopció d’un seguit de mesures en la regulació, execució i gestió de les despeses i dels ingressos dels pressupostos dels exercicis de 2.010, 2.011 i 2.012. Mesures, entre les que destaquen el compromís de mantenir la plantilla de personal aprovada per aquest any de 2.009, per tal de garantir l’estabilitat dels treballadors municipals.

L’estiu del 1995 vaig aterrar a l’Ajuntament, era un moment amb situació econòmica molt favorable. Aquest fet va possibilitar que l’ajuntament enfortís i reforcés molt els serveis del nostre municipi, tenint en compte el component turístic, tot i no existir un règim especial que recollís la problemàtica dels municipis amb un increment de població estacional considerable. És evident que des d’aquell moment es va optar, per prestar més i millors serveis, no només durant la temporada d’estiu, sinó també fora d’aquesta. Això no ha passat només al Port de la Selva, ha passat en molts altres municipis. Però la nostra estructura, la nostra dimensió de poble i la nostra situació va requerir un major esforç que en aquests moments ens col·loca en una situació més desfavorable.

Aquí i en altres municipis des dels grups a l’oposició es buscaran responsabilitats i es culparà a l’equip de govern per aquest endeutament municipal. És evident que els equips de govern podem haver tingut una actuació més o menys encertada de la gestió pressupostaria, en la pressa de decisions i en l’execució d’inversions. Però això no és patrimoni de cap partit. Ha quedat clar que governi qui governi el sistema de finançament dels municipis turístics és insuficient.

L’Ajuntament del Port de la Selva té el deute a dalt de tot perquè les despeses que hauríem de dividir per 10.000 habitants les dividim per 1.000, però això no és el pitjor. El pitjor és que també rebem recursos només per aquests 1.000, i això acaba ofegant la tresoreria municipal.

Els grups a l’oposició poden continuar qüestionant la gestió dels equips de govern, però això no solucionarà la problemàtica de fons. Cal un nou model de finançament pels municipis turístics, perquè sense recursos serà complicat tirar endavant programes, ja siguin de CIU, del PSC, d’ERC, del PP o d’independents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada